" setitis tinta bisa bercerita seribu hikayat menggegar dunia"

Alasan dunia ini diciptakan adalah untuk mengungkapkan
apa yang harus diketahui.

Dia menciptakan apa yang diketahuiNya
tanpa kelahiran dan rasa sakit,
engkau tidak dapat bermalas-malas barang sekejap
sampai hakikat dirimu diketemukan pada saatnya. ~JALALUDIN AR RUMI~

Sebiru langit (Terakhir)




SEGALA PUJI BAGI ALLAH
BAIK..
Untuk sekian kalinya, untuk akhirnya.. 
dan untuk semua..






Dia menoleh. Fia?
“Sampai hati nak bertunang tak bagi tau aku” kata Fia, lalu duduk disebelahnya. Najwa masih bingung. Bila pula dia panggil kawan-kawannya? Bertunang? Bukankah baru sesi ‘bertanya’?

“Kau…”

“Aku dari pihak sebelah sana..aku sepupu pihak bakal pengantin lelaki” ujar Fia sambil tersenyum 
nakal.perkataan ‘bakal’ itu ditekankan oleh Fia.

“Fia, baik kau beritahu sepupu kau tu, aku tak kenal pun siapa dia-Hairi tu…baik dia tamatkan semua ni” 
entah dari mana dia dapat idea nak keluarkan kata-kata itu. bukan tadi kamu dah kuatkan hati,Najwa?

“Kau tak kenal dia? Pelik ni?”

Belum sempat Fia meneruskan kata-katanya, Papa sudah memanggil untuk keluar. Najwa sudah berpeluh. Macam mana ni?. Fia ini pula, kenapa pula beriya menarik tangannya, mendorong keluar untuk melihat gerangan ‘Hairi’ itu. Najwa menunduk memandang hujung kakinya yang bersalut stoking kuning air itu. 

Hatinya menggumam tak puas hati pada tingkah Fia. Baru tadi dia fikir, Fia itu seperti ‘pari-pari’ yang datang untuk selamatkan dia dari ‘malapetaka’ ini. Tiba-tiba pari-pari itu rupanya ‘berkomplot’ dalam rancangan ini?

“Assalamuaikum”

Erk? Macam kenal suara itu? dia memanggung kepalanya. Ha?benarkah ini?

“Saya Hairi, Faizul Hairi bin Muhammad Bakri” tenang lelaki itu bersuara. Penuh wibawa. Mana mungkin ini Faiz. Faiz langsung berubah dari bayangnya suatu ketika dahulu.. Ada kilas cahaya pada raut wajah itu. tiada kilas nakal dan sinis lagi di wajah hitam manisnya iu. Dan hatinya tiba-tiba senang dengan kopiah putih di 
kepala lelaki itu.


“Faiz??”
“Ya, saya. Moga awak masih ingat Faiz, yang selalu awak kata ‘sinis’ itu.” mata itu menjunam jatuh ke ulu 
hatinya.

Dia menunduk mengelak cahaya dari mata itu memanahnya lebih lama lagi. Mutiara jernih sudah berlopak di pelupuk matanya kini. Dia memang tak tahu pun nama penuh lelaki itu!

Dia memandang Papa kemudiannya. Papa tersenyum mengangguk. Fia menggenggam tangannya erat. Dia rasa ingin saja sujud. Terima kasih Ya Allah. Terima kasih atas nikmatMu yang tak terduga ini. Benarlah rahmat Mu itu sentiasa bersama hambaNya. Najwa sempat mengerling ke jendela. Mengerling langit. Hatinya kini secerah langit. Sebiru langit. Sebiru langit mimpinya.Moga hatinya terus begitu. Amin.

Haip!! sekejap. Ada banyak persoalan yang bermain difikirannya sekarang. Ya, persoalan dan pertanyaan selalu saja bermain difikiran manusia, mempertikai dan mencari kelogikan di balik takdir yang tertulis. MUngkin kali ini pencarian jawaban bagi persoalan ini lebih baik ditinggalkan, kerana tak semua berlaku di dunia ini terjawab asbab musababnya, kerana Tuhan bekerja dalam rahsia..





P/s: FUHHHH!! lega kerana dapat menghabiskan cerpen ini. mungkin ada prolog atau epilog,jika rajin. bagaimanapun, saya telah cuba untuk 'menormalkan' jalan cerita.supaya semua lapisan masyarakat mahupun tahapan manusia... dapat mengkhadamkannya.. Sekian.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...