" setitis tinta bisa bercerita seribu hikayat menggegar dunia"

Alasan dunia ini diciptakan adalah untuk mengungkapkan
apa yang harus diketahui.

Dia menciptakan apa yang diketahuiNya
tanpa kelahiran dan rasa sakit,
engkau tidak dapat bermalas-malas barang sekejap
sampai hakikat dirimu diketemukan pada saatnya. ~JALALUDIN AR RUMI~

Jika saya...

Saya sekarang berada di hospital ketika menulis catatan ini. sedang duduk di kerusi yang memang kami bawa. Menjaga abah yang terlantar.
Saya menemui rakan lama saya di sekolah dahulu. Kami berbicara mengenai cara kerja dan kondisi hospital tertua di selangor ini.

"Yang tak sakit pun boleh sakit duduk sini" komen kami sama, kerana wad 4 atau 5 katil hanya dibekalkan dengan satu kipas siling yang kalian boleh ikuti kelajuannya dengan jemari.

"Tandas jangan kata,pelik juga mereka panggil ini hospital."

"Aku rasa makmal tikus aku lagi bersih dari hospital ni" kata saya teringat makmal yang lantainya saja, dua kali mop dengan alkohol dan ditambah sekali dengan pencuci lantai dibanding dengan hospital yang hanya saya lihat disapu sahaja. Mop hanya di lantai tandas.

Saya kemudian sempat melihat dinding laman sosial lalu terjumpakan satu post yang, entah ya? Saya rasakan sayalah manusia paling tidak bersyukur sekali saat ini.

 Saya tak boleh bayangkan, ayah saya yang sedang enak-enak tidur itu tiba-tiba dijerkah oleh polis dan diarahkan keluar dari hospital. Bagaimana ayah saya yang dari 3 hari lepas jatuh itu boleh bangun sendiri dan berjalan menuruti perintah polis itu sedangkan untuk duduk pun, ayah saya perlukan bantuan. Tapi itu yang berlaku di rab'ah Mesir. Saya tak boleh bayangkan bagaimana saya yang sedang duduk di tepi tingkap ini menjadi mangsa sniper. Bagaimana sniper itu meletakkan hatinya? Berbahaya sangatkah orang seperti saya yang tidak seminit pernah memegang senjata ini kepada negara, sehingga polis 'penjaga' negara perlu menghapuskan saya? Saya yang benci dengan letupan,sekalipun mercun raya ini, nampak seperti pengganas yang bakal merobek As sisi itukah? Tapi itu yang berlaku di Mesir.

Dari tingkat 8 ini saya melihat ke bawah. Kereta-kereta bisu di jalan-jalan sekitar hospital. Pemiliknya entah sedang mengapa diwaktu dinihari ini, menjaga waris masing-masing. Tenang-tenang sahaja. Paling kurang tenang itu diusik oleh kicauan gagak yang entah terganggu lenanya dek kelawar atau entah apa.

Jauh seperti di Mesir. Saya tak berani membayangkannya sekalipun sesaat cahaya kilat, bagaimana kereta di hadapan saya ialah manusia-manusia yang menjadi kaku dek peluru sang kudeta. Lalu ketenangan itu sifar sifatnya, erangan entah marah entah kesakitan bercampur baur dengan bunyi tembakan. Percikan merah bersama sepaian segar daging membran otak, berbaur dengan pepasir saksi utama kedangkalan fikiran manusia bila dipandu oleh syaitan tak bertuhan.

 Sedang saya, masih bimbang dengan tekanan darah abah yang tidak kunjung turun, dan pendarahan 54 mm itu terus menerus menjadi bumbu mimpi malam saya. Jauh sekali untuk dibanding dengan penduduk mesir yang sedang menelek satu persatu mereka yang terbujur berbaris-baris kaku, mengintai nasib jika entah ayah atau ibu yang sedang tersenyum lesi ditemui dibalik kain putih yang hilang warna aslinya. Allah hu Allah. Hasbunallah hu wanikmal wakeel. Laila ha illa anta, subhanaka inni kuntu minaz zolimeen. Hanya itu ucap mereka bila ibu juga bayi tak bersalah longlai tak lagi tersenyum lucu buat mereka.

 Saya yang sempat memamah kebab melayan perut, sedang sahabat nabi pernah melontar daging yang belum habis dikunyah, lantaran terasa lewat untuk merasai syahid. Lalu manusia apakah saya ini? Bagaimana jika yang sedang menerima rawatan itu ayah saya, lalu dijerkah sang perawat itu dengan kata-kata manusia tak berhati "Biarkan mereka mati! Biarkan mereka mati!"
Itu yang dikatakan pada ayah kamu. Berpeluk tubuh lagikah kalian?

*Catatan ini terinspirasi dari catatan sebenar Doktor di Mesir. rujuk link di bawah
http://www.ismaweb.net/v4/2013/08/catatan-emas-oleh-doktor-pakar-bius-dari-medan-rabaah/

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...