" setitis tinta bisa bercerita seribu hikayat menggegar dunia"

Alasan dunia ini diciptakan adalah untuk mengungkapkan
apa yang harus diketahui.

Dia menciptakan apa yang diketahuiNya
tanpa kelahiran dan rasa sakit,
engkau tidak dapat bermalas-malas barang sekejap
sampai hakikat dirimu diketemukan pada saatnya. ~JALALUDIN AR RUMI~

Yang (pernah) Ditulis Namanya- Sebuah Cerpen

"Aku Betul-betul tak puas hati dengan dia!"


"Lah, dah kenapa?"

Dia hanya mendengus-sempat menolak kerusi-boleh-pusing di sebelahnya sebelum berlalu. 

"Kalau kerja dia bagus sangat tak mengapa juga, yang dia nak lead sangat projek ni!"
Hani yang tadi bertanya terkebil-kebil, menolak kaca matanya cuba mendapat bayangan, pucuk pangkal 'tajuk' kemarahan sahabat di hadapannya ini.

"Kau ingat projek yang sebelum ni,? Ke laut! Projek yang kali ni pun dia lead jugak? Apa maknanya ni?"

"Siapa?"

"Siapa kau tanya?"

Er....(nak sambung apa ya?)

Baiklah, jangan terpengaruh dengan tajuk, anda dah tertipu sebenarnya, ini bukanlah cerpen, bahkan ia hanyalah contengan.

Hanya satu permulaan draf kasar untuk idea yang kasar, dan spontan. 
Ia adalah gara-gara dia yang pernah saya tulis namanya di dalam senarai nama guru saya dikampus dahulu. Puan Nisah Haron. 

Baru lepas mengunjungi bengkel penulisan pimpinannya, saya jadi ragu-ragu untuk kembali menulis dengan ayat yang sopan, teratur, berbahasa, dan sihat-sihat sahaja tatabahasanya. Disuruh membaca sajak, prosa, saya jadi lupa bagaimana mahu menghayati baris-baris sajak. melampaunya!

Bekerja dengan perkataan-perkataan, saya tiba-tiba jadi trauma apabila mahu menyusun perkataan itu menjadi satu karangan. Peraturan yang banyak membuatkansaya selalu terserempak dengan lampu isyarat ketika menaip. 

Itu hanya alasan, yang penting, menulis. 
sebab jam dah tunjuk 2 pagi, baik saya berhenti sebelum terus-menerus merepek. 



Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...