" setitis tinta bisa bercerita seribu hikayat menggegar dunia"

Alasan dunia ini diciptakan adalah untuk mengungkapkan
apa yang harus diketahui.

Dia menciptakan apa yang diketahuiNya
tanpa kelahiran dan rasa sakit,
engkau tidak dapat bermalas-malas barang sekejap
sampai hakikat dirimu diketemukan pada saatnya. ~JALALUDIN AR RUMI~

ZAR : Cabaran 50 Buku : (1) Rembulan Tenggelam di Wajahmu


Apakah pernah kita terfikir, tertanya-tanya, mempersoalkan takdir-takdir yang tertulis untuk kita?

 Lalu buku ini pasti pantas ‘menampar’ anda dari berandai-andai dengan kehidupan yang sudah tertulis di Luh Mahfuz.



Menatai tulisan-tulisan Tere Liye yang tak pernah tertinggal dari bercerita mengenai emosi anak-anak kecil, ternyata memerlukan persediaan untuk mengalirkan air mata.

Rehan atau Ray ingin mendapat jawapan akan soalan-soalannya berkenaan takdir hidupnya bermula dia  menginjak 14 tahun. kisah anak yatim piatu memilih hidup gelandangan dari hidup di rumah anak yatim ini,  memang tak haus dari pengalaman dan musibah yang pada fikiran kita- 'Mengapa harus sesedih itu? Mengapa mesti sekejam itu takdir padanya?’

 Namun hanya pada usia 60 tahun, dia dapat melihat hikmah, atau akibat mahupun musababnya mengapa Allah menentukan takdirnya begitu. Maha suci Allah, setiap satu itu memang mempunyai perkaitan. Dari sekecil-kecil benda.. semunya punya hikmah, dan dalam perancanganNya.

Apa yang tersentuh bagi saya ialah saat kematian Diar, sahabatnya di rumah anak yatim, yang menjawab soalan pertamanya, ‘mengapa aku perlu menghabiskan masa kanak-kanaknya di sini?’ Di rumah anak yatim yang Penjaga rumahnya berlagak suci dan alim sedangkan duit zakat selalu masuk dalam tabungannya untuk ke naik haji. Yang selalu memukulnya sehingga berbirat, dan seribu macam kutukan pada rumah anak yatim itu.

Diar yang teruk dibelasah akibat perbuatan Ray, sebelum menghembuskan nafasnya, secara tidak lansung  menggerakkan hati Penjaga rumah berniat busuk itu, supaya bertaubat. Saat kematian Diar menjemput, yang diingati ialah jasa Ray yang pada mata orang lain biasa-biasa saja. Diar yang jujur, telus dan aneh itu..telah berjaya mengubah hati manusia.  Satu konsep yang dapat dipelajari dari cebiasan plot ini. ‘walau sekecil mana kebaikan yang kita lakukan, sekali pun tidak sengaja,ketahuilah, ia punya sebab dan akibat. KEBAIKAN DAPAT MENGUBAH TAKDIR. Kecil besar perbuatan kita,langit juga yang menentukannya.

Perbuatan jahat, tidak boleh dibalas jahat. Itu konsepnya. Tetapi Ray tidak memahami itu. Tatkala lukisan Ilham dikoyakkan, dia membalas dengan kekerasan. Perbuatannya malah memporak-porandakan nasib manusia sekelilingnya. Natan malah tidak layak menjadi penyanyi, kerana suaranya rosak dibelasah pendendam, Ilham tidak pun berjaya memasuki pertandingan seni itu. Ray tidak memahami tindakan yang disangka sebagai membela ‘adik-beradiknya’ di Rumah Singgah itu, ternyata mengubah hidup mereka 180 darjah dari impian mereka. Itu yang dilihat oleh Ray. Namun siapa tahu, dengan sebab itu, Natan menjadi composer terkenal, malah Ilham menjadi pelukis berjaya sehingga lukisan rembulannya menjadi milik Ray tanpa Ray tahu siapa pelukis lukisan berharga ribuan itu.Saya suka memetik kata-kata Bang Ape yang dipegang Ray sehingga berjaya menjadi orang berjaya.


“Kalian mungkin memiliki masa lalu yang buruk, tapi kalian memiliki kepal tangan untuk mengubahnya kepal tangan bagi menentukan nasib kalian hari ini, kepal tangan yang melukis sendiri masa depan kalian”

Bagi seluruh hidup Ray, menurut perkiraannya, ada satu garis bahagia,  yang berlangsung selama 6 tahun. Iaitu saat bersama isterinya, yang tidak kurang beza nasibnya dengan Ray.  Penulis berjaya melukis, malah seperti video, menayangkan pada kita saat-saat gembira,  melihat letupan bunga api di atas atap bangunan. Saat itulah si gadis tersentuh dengan penghargaan lelaki terhadap dirinya yang dirasakan hina. Namun sekali lagi Ray menyalahkan takdir, mengapa saat bahagianya hanya terhad untuk 6 tahun sahaja? Mengapa isteri yang digelar Si gigi arnab itu mati ketika melahirkan bayinya tanpa sempat dia tahu pun nama bayinya itu? Mengapa sekejam ini takdirnya?

Dalam meniti kehidupannya saya memerhatikan, Ray pasti saja terselamat dari sesuatu musibah kerana keratan akhbar yang dibawa kemana-mana dikocek seluarnya. Akhbar yang menyingkap sejarah hidupnya. Sejarah hidupnya yang paling tidak ingin diingati, yang paling dibenci Ray. Yang menyebabkan Ray percaya, jika hari itu tidak terjadi, segala musibah ini, pasti tidak berlaku padanya.

Satu lagi latar masa tipikal novel ini , setiap musibah yang menimpa Ray pasti pada hari kemenangan, Aidil Fitri. Jika tidak keterlaluan dikatakan, lebaran pasti memberi corak baru dalam hidup Ray.

Soalan-soalan Ray ini dijawab ketika dia dalam koma. Dalam komanya dia 'dibawa' oleh ‘si wajah menyenangkan’ mengintai hikmah dibalik tulisan-tulisan takdir padanya. Jika dalam komanya Ray mendapat jawapan, saya pula ditinggalkan soalan.Siapakah dia 'si wajah menyenangkan' itu? Benarkah orang koma melihat peristiwa begini? Apakah sebenarnya yang terjadi kepada mereka yang koma? Adakah mereka sebenarnya ‘hidup’? Atau secara totalnya apakah itu KOMA? Apa yang sya fahami,secara saintifiknya, koma adalah semakna dengan misteri. Mistik.(apakah perlu koma dahulu baru tahu? Nauzubillah..)

Dan Ray juga meninggalkan persoalan, mengapakah beliau diberi ‘kelebihan’ ini? Melihat kehidupan lampaunya? Menjawab  5 persoalan tentang rahsia kehidupannya?

Kerana tabiat suka melihat bulan. Dalam prasangka buruk Ray terhadap takdir Tuhan, dia melihat bulan sebagai tanda kasih sayangNya. Dia merasakan dia dan makhluk yang menerima nikmat sinaran cahaya bulan itu, adalah tanda kasih sayang Tuhan untuknya dan seluruh alam. Lihat? Benarlah kita tak tahu, mana satu perbuatan kita yang mendapat redha Allah.


Apa yang boleh disimpulkan, kita tidak perlu menunggu sehingga koma,barulah dapat melihat hikmah disebalik takdir kehidupan kita. Apa yang perlu kita fahami, cuba mengerti dan percaya, bahawa hikmah itu selalu tersusun di sebalik setiap apa yang kita lakukan. Hanya satu-tersembunyi. Kitalah yang harus mencari. Setiap takdir yang ditentuan untuk kita, itulah yang terbaik bagi kita. apa yang kita buat sekarang ini hanya perbandingan. Siapa kita untuk meng’gredkan’ ketentuan bagi kita itu? Gagal dalam peperiksaan adalah satu musibah, kesedihan- 50 peratus.Punya kereta besar, adalah satu kebahagiaan –seratus peratus. Walhal semua ketentuan Allah bagi kita, itulah SERATUS PERATUS terbaik untuk kita..


p/s: jika kamu mahu tahu, Tere Liye, adalah penulis ‘kejam’. Watak anak-anak kecil yang ditulisnya, selalu menyedihkan. Sampai aku selalu tertanya, wajarkah sekecil itu kehidupan mereka ditulis sekejam itu, mereka, kan insan tidak berdosa? Lalu aku menjawab sendiri, memangnya dia penulis buku itu, dialah yang berhak menentukan nasib watak itu. Sepertinya aku, adalah ‘watak’ dalam ‘tulisan’ Dia. Lalu apa saja, watakku, malah Dialah yang berhak melukiskannya. Tak percaya? Bacalah HAFALAN SOLAT DELISA atau MOGA BONDA DISAYANG ALLAH!

3 Responses so far.

  1. Wahh!!! ZAR, subhanallah..tekad dan azam yang baik. Good Luck untuk menghabiskan 50 buah buku. Teruja nak mengikuti langkah ZAR....

  2. zAr says:

    hehe... azam yang moga sehangat batu di sahara.. ini teruja saja nak komen buku tere liye yang menyentuh ni..jom2.. sama2 mencabar diri

  3. Anonymous says:

    salam wow target time cuti ke zAr?semoga suksess.

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...