" setitis tinta bisa bercerita seribu hikayat menggegar dunia"

Alasan dunia ini diciptakan adalah untuk mengungkapkan
apa yang harus diketahui.

Dia menciptakan apa yang diketahuiNya
tanpa kelahiran dan rasa sakit,
engkau tidak dapat bermalas-malas barang sekejap
sampai hakikat dirimu diketemukan pada saatnya. ~JALALUDIN AR RUMI~

Mari Mewarna~

segala puji bagi Allah

Sedang sibuk mengulit buku, tiba-tiba si Abang sibuk menarik-narik tangan

"acik jom la sini.."

"Nak buat apa?"

"Jom la..." dah dia tarik lagi kuat.

"Mohd nak apa?"

"Ada lah tu,dia nak benda yang dia tak tahu namanya, tu pasal dia tarik tangan awak" ibunya menerangkan. Saya mengangkat kening. Jangan kau mintak yang tidak-tidak sudah. Saya menurut desakannya

"Acik, jomlah buat ni.." dia menarik sekotak warna air. Oh.. ini ke..


"Namanya water color" ajar saya. Hm, lama juga saya tidak mewarna. Bagus juga. Mewarna baik untuk tumbesaran minda kanak-kanak.

"Pergi ambil air dalam cawan kat dapur" suruh saya pada kanak-kanak lelaki berusia empat tahun itu. dengan riangnya dia berlari ke dapur, melaung pada ibunya, "Umi.. nak air..." haih. orang suruh dia, dia suruh orang lain pula.

Lalu di tengah-tengah rumah kami membentang kertas lukisan.Memicit tiub-tiub warna. Melakar-lakar tak keruan tujuan. Pengajaran mengajar kanak-kanak. Mereka lebih cenderung meniru daripada mendengar.Lebih sejam kami bermanin warna.

Satu-satu tiub warna dipicit. Lantai rumah dah terpalit pelbagai warna. Biarlah. Biar anak ini menikmati dan 'menjelajahi' dunia ini. 

"jangan guna warna hitam!" dah terlambat! lukisan yang tadi warna-warni berbelang selang seli dengan warna warni sudah terpalit dengan warna hitam. Ah! Kalau mengikut peraturan lukisan air, dua warna yang diharamkan dalm penghasilan lukisan. putih dan hitam. Apa boleh buat. sukatikaula!

 Lalu.. "okey.. dah siap"

Lakaran tidak keruan ditayang. Mungkin Van Gough saja yang boleh memaknakan lukisan ini. Abstrak. Terlampau rumit untuk difahami. Ahah!


Disebabakan saya pun sudah lama tidak menyentuh warna-warna itu, rasanya inilah masanya untuk membayar semula rasa ingin bermain dengan warna yang terkekang dek timbunan esaimen segala suatu ketika dahulu. Mengalahkan di pengajak tadi. Beriya melebih!


Done!

Pada mulanya saya mahu meniru satu lukisan lain. Namun kemudiannya terfikir. Bebaskan dirimu! lalu inilah carikan tiada perancangan. Hanya mengikut gerak jari. sesuka hati. 



One Response so far.

  1. Nor Izz says:

    cantik.. :)
    mewarna lebih baik dari membuat assignment..

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...