" setitis tinta bisa bercerita seribu hikayat menggegar dunia"

Alasan dunia ini diciptakan adalah untuk mengungkapkan
apa yang harus diketahui.

Dia menciptakan apa yang diketahuiNya
tanpa kelahiran dan rasa sakit,
engkau tidak dapat bermalas-malas barang sekejap
sampai hakikat dirimu diketemukan pada saatnya. ~JALALUDIN AR RUMI~

Telus, tertembus

buat kali ini, rasanya terasa ingin menjadi telus.

rupanya. menunaikan amanah, lebih mudah berbanding melepaskan amanah. rasa itu teruk sekali. dengan kekangan masa yang menghimpit, terasa langit dan bumi bagai bertaut. mampukah, sempatkah aku, melepaskannya sehingga mereka faham?

 namun satu nasihat yang seakan melempang.

Tsiqqah.

Tsiqqah bukan hanya kepada amir. tetapi juga kepada jundi dan rakan seperjuangan. jadi,percaya pada jundi itu sangat perlu. Ya, salah sendiri juga, sebelum ini, syok buat kerja sendiri, tak mahu berjalan seiring, bila jadi begini, tak terkejar dek kaki.

dan muhasabah terus-menerus dilakukan. salah ramai, terlihat, sedang tahi mata sendiri tak pernah terperasan. lalu, sejak dua menjak ini, menjadi sensitif dari biasa. hanya satu ayat, buat hati tersayat. haih~ kamusudahkenapa.baru sekali tertembus peluru hingga ke balik hati, sudah teraa dunia sempit.  dan sekali lagi termuhasabah. lain kali nak menulis, atau menaip, fikir-fikirlah dahulu, rasanya sudah tahu, ramai bakal terusik dengan kata-kata itu, perkataan itu, kamu tulis, dan katakan juga.

"penat dah berlapang dada. penat sudah menjaga hati"

ya, dengan ayat itu, saya maju, dan tolak tepi asal kerja menjadi. bagaimanapun teringat lagi kisah nabi. Syura, meraikan, adalah akhlak nabi. pernahkan mendengar Nabi mengunyah limau perit-masam sambil tersenyum dihdapan yahudi?

lalu saya bukanlah dia yang mampu tersenyum saat bila kerja tak terbela. oh! maafkan daku Tuhan.  ya, dalam saya mahu telus,  saya pasti ada hati tertembus. Untuk itu, saya meminta maaf kepada seluruh isi dunia..

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...