" setitis tinta bisa bercerita seribu hikayat menggegar dunia"

Alasan dunia ini diciptakan adalah untuk mengungkapkan
apa yang harus diketahui.

Dia menciptakan apa yang diketahuiNya
tanpa kelahiran dan rasa sakit,
engkau tidak dapat bermalas-malas barang sekejap
sampai hakikat dirimu diketemukan pada saatnya. ~JALALUDIN AR RUMI~

warna warna indah KFU

Semester baru dimulakan dengan pra-kuliah, jika saya boleh katakannya begitu. Pra-kuliah dari dari ilmuan dan ahli akademik. Jujur saya katakan, dua hari sebelum hadir ke KONVENSYEN FIQH UMMAH itu, saya rasa alahai, lemahnya mahu gerak awal dari kampung tercinta. Sudahlah cuti saya dipendekkan menjadi dua minggu lantaran menyelesaikan projek akhir..kena pula pulang awal. Dipujuk hati, saya mengambil semula kata-kata seorang tua, "sementara muda, sementara punya masa, ambillah, tuntutlah ilmu selama ada.."


 Namun bila selepas sehari bersama asatizah itu, terasa sedih untuk mengakhiri perbincangan yang bebas dari kibaran bendera parti, ketaksuban pada individu, dan meletakkan kecintaan pada ilmu di pasak utama. Keikhlasan mereka dalam memberi, meninggalkan kesan kepada kami pendengar. Benar, melangkah keluar PWTC malam Isnin itu, saya rasa berat sungguh hati ini. Dua hari bersama mereka rasa seolah ada keterikatan hati dengan mereka, tak puas mendengar mutiara ilmu dari ilmuan semua. 

sehingga pagi isnin itu saya bagun, dalam minda saya, tersebut Murjiah, Jabbariyah.. dan lain-lain istilah fiqh terngiang-ngiang di telinga saya. Oh! saya rindukan mereka! 

Saya percaya ramai yang tidak puas dengan 9 pembentangan kertas kerja di konvensyen itu. Iya, walaupun banyak juga istilah yang tidak semua difahami oleh kami si pengelek sains sejak kecil. tapi kami berusaha untuk memahami.

 sebagai pemuda yang selalu disinonimkan dengan bersemangat, ramai yang bangun tidak puas dengan perkataan Dr Maszlee Malik yang membentangkan Wasatiyyah dalam politik. Bagi saya ideanya   dengan politik baru dan gelombang ketiga itu sangat relevan. Politik dengan berasaskan adil, ukhuwah dan akhlak. Kelihatanny sangat idealistik, dan beliau berucap dengan penuh kekecewaan pada politik sekarang. dengan melabelkan kami sebagai majoriti golongan senyap yang bosan dengan politik fitnah dan mengkafiri sesama sendiri, mengajak kami berfikir. politik Malaysia bukan hanya ada dua, bulan dan biru. fahaman dan pandangan masyarakat bukan hanya ada dua itu. bagaimanapun politik yang dicadangkan oleh Dr MAszlee ini pandangan saya sukar direalisasikan, memandangkan ilmu dan kesedaran untuk menghilangkan ketaksuban kepartian di kalangan rakyat Malaysia  masih belum dapat dicapai. 

Saya percaya ramai di luar sana bosan dengan kerenah politik sekarang bertindak dengan memperdiar segalanya yang berkaitan politik. Sehingga saya terjumpa ada seorang penutut dalam bidang sejarah merungut bila diminta membuat dan mengkaji mengenai politik Malaysia.

 "Saya ambil sejarah, mengapa perlu selak mengenai politik? politik-politik ni.. tak suka lah.."

Saya menyimpan senyum. Begitu sekali mereka membenci politik saya rasa jika politik itu adalah satu susuk tubuh, nyata dirinya yang naif dan suci itu telah dipakaikan dengan warna-warna kotor sehingga cerminan sebenar politik itu menjadi celaru. 

Bila ditanya "pada siapa undi kita?"

Dr maszlee menjawab, politik malaysia belum layak dilabel politik demokrasi selagi keadilan dalam media tidak dicapai, dan kedua pemimpin tidak menunjukkan kejantanan masing-masing, masuk ke padang perdebatan. Saya masih mengkaji dengan perdebatan inikah, rakyat boleh menilai seadilnya keupayaan pemimpin mereka. 

oh! saya tak berhasrat untuk menyambung master dalam politik, setelah semalam sebelum pulang saya sengaja berkata pada umi.
"saya hendak menyambung master dalam sastera"
"tulis dulu sebuah novel" kata-kata umi buat saya terkedu (hamek kau!) 
inikan pula mahu belajar politik. mahu umi kata "belajar dulu mendidik emosi"



baik. semester akhir buat saya. semoga lebih baik dan dewasa. 

Leave a Reply

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...